بئلاقا گؤره


وئبلاقيميزين آدرئسلاري:

1-tehranturkdi.arzublog.com

2-tturk.dde.ir

وئبلاقین مودیری : ادمين
یارپاق لار
سایغاج
  • بوتون گؤروش لر :
  • بو گونون گؤروشو :
  • دونه نین گؤروشو :
  • بو آیین گؤروشو :
  • ایندی بئلاق دا :
  • باخیش لار :
  • یازی لار :
  • سون گؤروش :
  • یئنیله مه چاغی :
تئهران تورك دير
اؤز بئلاقينيزا خوش گلدينيز | Öz belaqiniza xoş gəlidiniz
آنا یارپاق             مودیریلا ایرتیباط           ایمئیل               RSS                  ATOM
یکشنبه 17 شهریور 1392 :: یازار: ادمين

خشك شدن تالاب قوري‌گل


بعد از درياچه اورميه كه در حال تبديل شدن به كوير اورميه شده، در جنوب تبريز نيز كوير ديگري به نام "قورو گول" در حال پديد آمدن است.

تالاب بين‌المللي قوريگول به دليل عدم رسيدگي و آبرساني كافي در معرض خشك شدن قرار دارد. اين تالاب در ۳۰ كيلومتري جنوب شرق تبريز و در ۱۵ كيلومتري غرب شهر بستان‌آباد قرار دارد. تالاب قوري‌گل براي شماري از پرندگان مهاجر كنارآبزي و حمايت شده، از نظر زيستگاهي حائز اهميت جهاني است. در اين تالاب ۱۱۱ گونه پرنده و ۲۸۰ گونه گياهي شناسايي و به ثبت رسيده است.

يكي از اين منابع طبيعي در معرض خطر، تالاب قوريگل در آذربايجان شرقي است كه متاسفانه امروزه خطرهاي جدي اين تالاب را تهديد ميكند و باعث نگراني دوستداران محيط زيست شده است.
تالاب قوري‌گل (تالاب خشك ) در 30 كيلومتري جنوب شرق تبريز و در 15 كيلومتري غرب شهر بستان‌آباد و بين ۴۴/۴۶ تا ۴۲/۴۶طول شرقي و ۵۵/۳۷ عرض شمالي قرار گرفته‌است. منابع تأمين‌كنندهٔ آب اين تالاب از آب‌هاي جاري ناشي از برف و باران و تعدادي چشمه‌هاي زيرزميني است كه در كف آن جريان دارند

.با توجه به اين كه درياچه قوري گل جزء تالابهاي بين‌المللي ثبت شده در كنوانسيون رامسر مي‌باشد و نيز براي شماري از پرندگان مهاجر آبزي و حمايت شده از نظر زيستگاهي حائز اهميت ملي و بين‌المللي است، حفاظت از آن به عنوان يك هدف اوليه و اصلي بر ساير بهره وريهاي مقدم مي‌باشد. درياچه قوري گل با توجه به دارا بودن قابليتهاي مختلف ميتواند در بر گيرنده اهدافي چون حفاظت از تنوع زيستي و آموزشي و تحقيقات و اكوتوريسم و غيره ‌باشد.
تالاب قوري گل در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بين‌المللي در كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده و از سال ۱۳۷۳ جزء مناطق شكار ممنوع مديريت مي‌شود. يكي از ويژگي هاي اين تالاب آب شيرين آن است. اين تالاب از ديدگاه جهانگردي و سياحتي نيز از جاذبه‌هاي مهم استان آذربايجان شرقي است و به علت داشتن شرايطي چون وجود چشم انداز مناسب تنوع پرندگان آبزي و دسترسي به مراكز شهري و وجود علاقه عمومي به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبيعت آن از قابليتهاي ويژه‌اي برخوردار بوده و به علت قرار گرفتن در جاده ترانزيتي تهران- تبريز مسافران زيادي را پذيرا مي‌باشد.

وسعت حوزه آبريز 3146 هكتار بوده كه خود جزئي از حوزه آبريز رودخانه آجي چاي است كه به درياچه اروميه ميريزد. مساحت تالاب بين 160 تا 200 هكتار ذكر شده و در حال حاضر با در نظر گرفتن وسعت فعلي كه در حدود 130 هكتار درياچه و با عمق متوسط 1.3 و حجم 1.7 ميليون متر مكعب برآورد ميگردد. در حالي كه در شرايط عادي و سطح طبيعي بايد وسعت آن 200 هكتار و حجم آب درياچه 3.6 ميليون متر مكعب باشد.
از لحاظ اهميت اكولوژيكي تالاب قوريگل يوتروفيك با بار توليد بالا است كه زيستگاه مناسبي براي جوجه آوري پرندگان آبرزي است. از پرندگان درياچه 92 گونه شناسايي شده اند كه به جز  " چنگر نوك سرخ " بقيه پرندگان مهاجر هستند.

در اين بين پرندگان آّبزي با اهميتي همچون اردك سر سفيد، اردك مرمري و اردك بلوطي در تالاب قوري گل زندگي مي كنند. در اين تالاب حدود 111 گونه جانوري مهره دار مرتبط با آب شامل 14 گونه خزنده، 4 گونه دوزيست، يك گونه ماهي و 92 گونه پرنده وجود دارد.






بؤلوم : اورمو گؤلو، 
یاپیشغین لر :
ایلیشگیلی لینک لر :




 
 
یاپیشغین لر
باغلانتی لار
سون یازی لار